La cunoasterea mediului: observam, citim imagini, ne jucam si invatam despre: gradinita, familie, corpul uman, fructe, legume, anotimpuri, meserii, mijloace de transport, animale de la ferma.
In cadrul activitatilor matematice: ne jucam cu obiecte, culori primare, jetoane, alcatuim grupe de obiecte si astfel formam notiuni matematice.
Dezvoltarea vorbirii are ca obiective principale: pronuntarea corecta a sunetelor limbii romane, imbogatirea vocabularului si exprimarea corecta in propozitii, toate fiind experimentate in cadrul activitatilor de memorizare, lecturi dupa imagini, povesti ilustrate, jocuri didactice.
In cadrul activitatilor creative si muzicale, copiii vor invata primele cantecele si vor dansa pe ritmul lor, vor picta cu degetelele, vor invata culorile si vor modela cu plastilina. De asemenea, isi vor forma priceperile si deprinderile prin: ruperea hartiei, mototolire, decupare si lipire.
Activitatile fizice conduc la o mai buna coordonare motorie, la invatarea schemei corporale si diferitelor variate de mers si alergare.
Copiii de 3 ani trec intr-o noua etapa de dezvoltare. Orizontul depaseste cadrul restrans al familiei o data cu frecventarea gradinitei din sectorul 6.Copiii sunt pusi in fata unor conditii noi de viata si a unor cerinte noi, mult deosebite fata de cele din perioada anterioara. Trec la relatii reciproce noi cu mediul inconjurator si la o activitate mai complexa, pastrand insa o serie de trasaturi psihice caracteristice varstei anteprescolare.
Procesele psihice : perceptia, reprezentarea, memoria, gandirea, limbajul au inca caracter situativ, ele nu s-au desprins de actiunea cu obiectele.
La aceasta varsta, gradinita noastra, situata in Prelungire Ghencea, tine cont de aceste particularitati specifice grupei si realizeaza urmatoarele sarcini de baza:
Capacitatea copiilor de 4 ani de a-si imbogati experienta creste in mod simtitor datorita faptului ca rolul reglator al sistemului de semnalizare se mareste.
Senzatiile si perceptiile copiilor din Gradinita Georgi ating un grad de dezvoltare destul de mare. Retin mai precis si pentru mai mult timp, numarul repetarilor fiind mai mic decat la varsta anterioara. Imaginatia creatoare manifestata in special in joc dobandeste un continut mai bogat, mai variat.
Cunoscand particularitatile dezvoltarii copiilor de 3-4 ani, intreaga activitate instructiv-educativa trebuie sa se orienteze spre realizarea urmatoarelor sarcini de baza:
La 4-5 ani se contureaza scopul si sarcinile memorarii si reproducerii voluntare. In procesul de memorare se manifesta interesul pentru aspectul sonor al poeziilor, sensibilitatea pentru forma limbii, care favorizeaza invatarea rapida a versurilor. Copiii care fac parte din gradinita situata in sectorul 6, pe Prelungirea Ghencea incep sa sintetizeze obiectele nu numai dupa functii, ci si dupa material, provenienta. Incep sa faca singuri deductii. Dezvoltarea vointei atinge un grad mai ridicat: copiii pot sa-si subordoneze actiunea unui scop dinainte fixat.
Tinand seama de particularitatile de varsta analizate mai sus, la grupa 4-5 ani activitatea instructiv-educativa, trebuie orientata spre realizarea urmatoarelor sarcini de baza:
La varsta de 5-6 ani se dezvolta mult sensibilitatea tuturor analizatorilor, ceea ce duce la importante transformari ale continutului cognitiv si ale structurii si vorbirii perceptiei. Astefel, mana se perfectioneaza in manipularea obiectelor, perceptia haptica se face mai repede si mai complet reflectand variate insusiri ale obiectelor, ca: temperatura, forma suprafetei, marimea, apasarea, greutatea, asperitatea, etc.
Creste, de asemenea, rolul vazului, se dezvolta auzul muzical, se considera, in genere ca sensibilitatea auditiva creste de cel putin doua ori fata de varsta anterioara.
Reprezentarile sunt strans legate de activitate, colorate afectiv. In joc, ca si in celelalte activitati, se dezvolta functia de actualizare: functia de creatie, de constituire de noi imagini din foncuri de perceptii si reprezentari disponibile prin prelucrarea lor produnda.
Gradinita Georgi isi propune ca urmatoarele activitati instructiv-educative sa indeplineasca urmatoarele sarcini de baza: